Artikkelit
Joukkue – ja Nelinpelin SM
RACKETLONVÄEN HALLINTAA
Tampereella Itsenäisyyspäivän aattona pelatuissa joukkue- ja nelinpelin SM-kisoissa kaikki mestaruudet menivät järjestävälle seuralle. Luokkia pelattiin kolme; miesten joukkue, miesten A- ja B-nelinpeli. Kun Boom ja Smash eivät tällä kertaa saaneet A-joukkuetta jalkeille, päätettiin joukkuekilpailu pelata siten, että B-luokkaan ilmoittautuneet joukkueet jaetaan kahteen kolmen lohkoon, jonka voittajat kohtaavat semifinaaleissa A-joukkueet. Joukkueiden eri syistä johtuneet vajaukset aiheuttivat hieman päänvaivaa; kisajärjestäjä joutui hankkimaan korvaavia tai täydentäviä pelaajia peräti viidelle kuudesta B-sarjan joukkueista. RCU:n kakkosjoukkue oli ainoa, joka tuli toimeen omin voimin. Ensikertalaisia kisassa nähtiin neljä; RCU:n Konsta Mäkelä, joka oli kisojen taitavin sulkapalloilija, eikä muissakaan lajeissa vaatimaton. Kuopion pöytätennistaustainen persoona Jesse Toivanen sekä tamperelaiset tennispelaajat Lauri Sorri ja Vili Paloheimo, joista viimeksi mainittu pyydettiin mukaan â€pelastamaan†joukkuekisan pelijärjestelmä vasta kisoja edeltävänä päivänä. Kokeneiden, taukoa pitäneiden pelaajien Teemu Sainion ja Petri Luoman otteita oli myös hieno seurata. Boomin joukkueen osanoton mahdollistanut Tino Minetti taisi pelata edellisen racketlonottelunsa 80-luvulla.
Joukkuekisan semifinaaliin selvittivät tiensä B-luokan parhaat, Boom ja Rv:n kolmosjoukkue.
Finaalissa kohtasivat odotetusti Rv ja RCU, joka oli voittanut kaksi edellistä mestaruutta. Racketlonväki pelasi joukkueella Tennilä, Kainulainen/Syrjänen, Mustonen ja RCU joukkueella Penttinen, Pakisjärvi/Laine, Pennanen. Ottelu huipentui tennikseen, joka aikataulusyistä jouduttiin pelaamaan kolmella kentällä yhtäaikaisesti. Ykköspelaajien kohtaamisessa Penttinen pelasi virheettömästi vieden sen 15-3. Nelinpelissä RCU johti tauolla 8-5. Etenkin Syrjänen pelasi kuitenkin toisen jakson vahvasti; jakso Rv:lle peräti 10-3. Kakkospelaajien tennis aloitettiin hieman kahta muuta ottelua myöhemmin ja siihen lähdettiin kutkuttavasta yhden pisteen Rv:n edusta. Pennanen aloitti terävästi vaikka todella raju squash, josta pisteitä ei tosin herunut, varmasti painoi jaloissa. Hän menikin 4-2 johtoon mutta muutamien virheiden myötä tilanne alkoi kääntyä puolivälin jälkeen Mustosen eduksi. Tuloksella 15-9 Racketlonväki saavutti seuran toisen joukkuemestaruuden 7 pisteen erolla.

Miesten nelinpeli pelattiin neljän parin lohkona. Odotetusti ratkaisevassa ottelussa kohtasi MM-hopeapari Mustonen/Kainulainen Laineen ja Penttisen. Pingiksessä RCU:n pari johti jo 15-5 mutta menetti johtoaan loppua kohden; 21-13. Sulassa pelattiin jatkopalloille asti. Tennis oli tasainen alkua lukuunottamatta, jota RCU hallitsi. Värikkäiden vaiheiden jälkeen viides perättäinen mestaruus meni parille Mustonen/Kainulainen samalla 7 pisteen erolla kuin joukkuekisa edellispäivänä. Pronssia saivat William von der Pahlen ja Otto Tennilä.

Miesten kymmenen parin B-nelurissa RCU valtasi neljästä mitalisijasta kolme. Luokka jouduttiin arpomaan juuri ennen kisaa uudelleen ykkössijoitetun ja erään toisen ylimmässä neljänneksessä olleen parin jäätyä sairastapausten vuoksi pois. Loppuottelussa kohtasivat samat parit kuin Tuusulassa reilu vuosi sitten. Tiukassa finaalissa tennikseen lähdettiin parin Syrjänen/Tennilä merkityksettömässä yhden pisteen johdossa. Tasokkaan tenniksen alku eteni tasaisissa merkeissä mutta puoltenvaihdon jälkeen Hinkula ja Pönkkö kiristivät ruuvia nousten 17-13 johtoon. Racketlonväen pari pelasi kuitenkin viimeiset yhdeksän pistettä vakuuttavasti antamalla oululaisille niistä vain yhden. Siten hikiset mutta onnelliset papat pokkasivat toisen perättäisen mestaruutensa. Pronssille ylsivät parit Alaruikka/Mäkelä ja Kouri/Kauppi.

Tarkemmat tulokset osoitteessa:Â https://www.tournamentsoftware.com/sport/draws.aspx?id=E8D96A68-FF8B-4552-B9FD-3A03AA220207
Tuusulan Uudenvuodenkisa
Racketlonliitpn ja RSL :n yhteistyösopimus
HPJetvac Oy ja Suomen Racketlon liitto ry ovat sopineet kaksivuotisen yhteistyösopimuksen ajalle 1.1.2022-31.12.2023. HPJetvac Oy toimii RSL ja Li-Ning tuotemerkkien maahantuojana Suomessa. Jatka lukemista ”Racketlonliitpn ja RSL :n yhteistyösopimus”
Joukkue- ja Nelinpelin SM 2021 – kaaviot julkaistu
Tampereella 4.-5.12. järjestettävien joukkueiden ja nelinpelin SM-kilpailuiden kaaviot on julkaistu: https://www.tournamentsoftware.com/sport/draws.aspx?id=E8D96A68-FF8B-4552-B9FD-3A03AA220207
Tärkeää koronainfoa:
Pirkanmaan alueellinen pandemiaohjausryhmä on ilmoittanut Pirkanmaan palanneen koronan leviämisvaiheeseen ja suosittaa, etteivät rokottamattomat toistaiseksi osallistuisi korkean riskin tapahtumiin, joiksi se mainitsee mm kontaktilajit ja sisätiloissa järjestettävät tilaisuudet. Näin ollen Racketlonliitto suosittaa, etteivät rokottamattomat osallistuisi SM-kisaan. Maskisuositus on voimassa joten liitto ja kisajärjestäjä suosittelevat sen käyttöä kisan yhteydessä siirryttäessä lajista toiseen, koska käytävät hallissa ovat kapeita. Osallistujia muistutetaan myös käsihygienian merkityksestä sekä siitä, että oireisena ei kisaan tule osallistua.
Joukkuekilpailu pelataan yhdessä sarjassa.
Joukkue- ja Nelinpelin SM 2021 Kutsu
Tietoa kilpailusta – Joukkuekilpailun osallistumisoikeudet ja joukkuekokoonpanot
Eliitti (A)/Kilpa (B) / Harraste (C)
Joukkue voidaan muodostaa siten, että vähintään kahden pelaajan on oltava samasta racketlonseurasta tai racketlonin osalajin seurasta (nk. â€runkopelaajatâ€). Näiden lisäksi joukkuetta voidaan täydentää vapaasti muilla pelaajilla. Joukkueen runkopelaajat tulee ilmoittaa ilmoittautumisen yhteydessä ja koko joukkue viimeistään viikkoa ennen kilpailua. Joukkueotteluun nimetyt kaksinpelaajat eivät saa pelata saman joukkueottelun nelinpelissä, näin ollen yksittäiseen joukkueotteluun tarvitaan vähintään neljä pelaajaa. Joukkueeseen voidaan nimetä maksimissaan viisi pelaajaa. Joukkueotteluiden välillä pelaajaa tai pelaajien rooleja voi vaihtaa. Pelaajaa ei saa vaihtaa kesken joukkueottelun.
Naiset
Ei seurarajoituksia, pelaajien ei tarvitse edustaa samaa seuraa. Yksittäisen pelaajan ei tarvitse olla minkään seuran jäsen. Joukkueen nimeämiskäytäntöön sovelletaan samoja sääntöjä kuin A/B/C-luokissa. Kaksinpelaajat saavat pelata nelinpelissä, eli joukkueottelussa tarvitaan 2-4 pelaajaa. Joukkueeseen voidaan nimetä maksimissaan neljä pelaajaa. Joukkueotteluiden välillä pelaajaa tai pelaajien rooleja voi vaihtaa. Pelaajaa ei saa vaihtaa kesken joukkueottelun.
Nelinpelit – osallistumisoikeudet
Ei seurarajoituksia, nelinpeliparin pelaajien ei tarvitse edustaa samaa seuraa. Yksittäisen pelaajan ei tarvitse olla minkään seuran jäsen.
Joukkuekilpailu – pelijärjestelmä
Joukkuekisan yksittäinen joukkueottelu koostuu kahdesta kaksinpelistä ja yhdestä nelinpelistä, jotka pelataan aina seuraavassa järjestyksessä: 1. kaksinpeli, 2. kaksinpeli, nelinpeli.
Joukkueen kaksinpelaajista kulloinkin voimassa olevassa rankingluettelossa korkeammalla oleva pelaaja pelaa 1. kaksinpelissä ja alempana oleva 2. kaksinpelissä. Kilpailun johto voi kuitenkin käyttää harkintavaltaa ja muuttaa joukkueen sisäistä rankingia (esim. mikäli pitkän pelaamattomuuden takia ei pelaajalla ole lainkaan rankingia). Joukkueottelun pelaajat on merkittävä ottelukorttiin ennen ottelun alkua oikeille pelipaikoilleen (nelinpeliparissa myös squashin pelijärjestys) ja joukkueen pelijärjestys on toimitettava järjestäjille viimeistään 10 minuuttia ennen ottelun alkua. Joukkueen pelijärjestystä ei tarvitse paljastaa vastustajalle ennen joukkueen virallista ilmoittamista.
Joukkueotteluiden osalajit pelataan kaikissa luokissa 15 pisteeseen. Osaotteluiden yhteenlaskettu kokonaispistemäärä ratkaisee ottelun voittajan.
Mikäli yhteispistetilanne on tasan viimeisen osaottelun eli nelinpelin päättyessä, pelataan koko joukkueottelun ratkaiseva nk. gummiarm-piste. Kaikissa osalajeissa erän/osalajin voittoon tarvitaan vähintään kahden pisteen ero. Tasatilanteen 14-14 jälkeen syötetään vuorotellen.
Squash pelataan joukkueottelussa racketlonin nelinpelisäännön mukaan kahtena peräkkäisenä kaksinpelinä siten, että ylemmäksi/ensimmäiseksi ottelukorttiin merkitty nelinpelaaja aloittaa. Nelinpeliparin jälkimmäiset pelaajat jatkavat tilanteesta, jossa toinen joukkue on saavuttanut 8 pistettä.
Sekä nelinpelit että joukkueottelut päättyvät heti kun piste-ero on tavoittamaton.
Ilmoittautumistilanne (11.11):
Joukkueet:
Miehet A:
Racketlonväki 1 (Mustonen, Kainulainen, O.Tennilä, von der Pahlen, Syrjänen)
RCU 1 (Penttinen, Pennanen, Laine, Kemppinen, Pakisjärvi)
Miehet B:
Racketlonväki 2 (Markkanen, Lyytinen, Nuolioja, P.Tennilä)
Racketlonväki 3 (Elomäki, Kujala, Järvinen, Sainio, Salakari)
RCU 2 ( Hinkula, Pönkkö, Kouri, Kauppi)
RCU 3 (Alaruikka, Isoviita, Raiski, Mäkelä)
TTC Boom (Julin, Makkonen, Limnell, Byckling)
Riemu (Ruokanen, Pelkonen, Pautamo, Sorri)
Nelinpelit:
Miehet A:
Laine (RCU) / Penttinen (RCU)
Kemppinen (RCU) / Pakisjärvi (RCU)
O.Tennilä (Racketlonväki) / von der Pahlen
J.Pennanen (RCU) / O.Laiho (Slice)
Mustonen (Racketlonväki) / Kainulainen (Racketlonväki)
Miehet B:
Syrjänen (Racketlonväki) / P.Tennilä (Racketlonväki)
Byckling (Boom) / Makkonen (Boom)
Raumanni / Koskela
Pönkkö (RCU) / Hinkula (RCU)
Kouri (RCU) / Kauppi (RCU)
Mäkelä / Alaruikka (RCU)
Pelkonen / Ruokanen
Rytkönen / Toivanen
Sainio / Luoma
Isoviita / Raiski
Kostiainen / Kosonen
Mehta / Pylkkänen
Naiset:
Kostiainen / Kosonen
Sekanelinpeli:
Virtanen (Boom) / Laine (RCU)
O.Laiho (Slice) / Wall (Racketlonväki)
Nelinpelimitaleja MM-kisoista
Taavi Suorsalle ja Juho Vuoriselle kultaa luokassa M45+ ja Heke Mustoselle ja Pekka Kainulaiselle A-luokan hopeaa sekä Toni Kempiselle ja Tommi Laineelle M40+ luokan hopeaa racketlonin nelinpelin MM-kisoissa Prahassa.


